Friday, March 25, 2011

Hati Ini - Bab 5

"Sebenarnya ni kawan abang aku punya. Dia tua kita setahun,"

Sambil melihat nama yang tertera pada buku, "Siapa? Tak kenal pun Muhammad Shah Rizal Bin Radzman ni. Ceruk mana pulak dia datang?"

Rita berasa bengang. " Kau sebenarnya dengar ke tak aku cakap tadi? Aku kata buku kawan abang aku. Dia bagi aku pinjam. Tadi masa kau tanya, aku lupa. Masa aku kemas tadi, terjumpa pulak"

Oh, kawan abang rupanya. Ingatkan nama budak tu... Hish! Asal lah aku teringat budak lelaki tu. Aura dia semacam je.

"Abis tu asal kau tersenyum-senyum ni?,"soalku kepada Rita.

"Adalah,"jawab Rita pendek. Huh, tak habis-habis dengan rahsia.

"Dah! dah! Bagi sini aku pinjam. Biar aku salin dulu."celah Sofea yang tergesa-gesa menulis. Macam lipas kudung bisik hatiku.

"Wah, rajinnya. Ala tak payah lah buat. Bukan Cikgu Mira tu perasan pun,"terjah Yuni yang muncul dari belakang. Perempuan ni sengaja nak pengaruh aku dan Sofea supaya tak buat kerja.

"Tahun ni tahun SPM. Kita orang tak nak malas-malas lagi. Takut menyesal bila dapat result nanti,"bidasku yang malas melayan perangai Yuni.Yuni cuma tersengih. Lagak seperti orang yang tidak bersalah.

Credit here

"Weh, Cikgu Lim tak masuk hari ni. Dia ada mesyuarat. Dapatlah kita berehat kejap,"terjah Tia pula yang tiba-tiba join.

"Yessss!,"jeritan kecil Yuni sudah ku jangka. Dia memang suka kalau cikgu tak masuk kelas.

Sofea yang tadi serius tiba-tiba gembira, "Baguslah. Lagi banyak masa aku dapat siapkan kerja ni. Cikgu Lim macam tahu je yang aku kena hukum hari ni,"

Aku tersenyum. Tapi dalam senyuman terselit rasa kecewa. Sofea budak yang pandai. Ramai yang hormat terhadapnya disebabkan kepandaiannya. Mukanya yang iras-iras Suki dari program realiti One In Million itu telah menawan hati Muhammad Amirul Razi. Tapi sayang sekiranya cinta itu berdasarkan nafsu semata-mata. Aku masih simpan rapi ingatan mengenai peristiwa di rumah Sofea. Tak pernah ku lupa!

Credit here
"Weh, hensem kan budak baru tu. Apa kata kita pergi usha dia,"kata Tia dengan teruja. Kami semua pun pandang ke arah lelaki yang diperkatakan. Dari jauh, aku melihat dia sedang membelek-belek buku Sejarah. Entah apa lah dia cari.

Suara Yuni kedengaran, "Muka dia macam familiar lah. Macam siapa ek?,"

"Ah kau. Semua lelaki kau cakap macam pernah tengok. Lagi-lagi mamat hensem,"sindirku. Tia, Yuni, Hana dan Rita sudah duduk mengelilingi tempat aku dan Sofea.

"Tapi kali ni serius. Muka dia macam aku pernah tengok di TV,"kata Yuni lagi. Kami memandang satu sama lain. Bingung seketika. Tiba-tiba baru teringat,

Kami semua menjerit, "Hyun Bin!!!!,"

Credit here

Semua pelajar memandang kami. Cepat-cepat kami berpura sedang membuat kerja sekolah. Akhirnya, kami ketawa sendiri.Ya, mukanya mengingatkan aku pada pelakon Korea, Hyun Bin.

Credit here

"Iras-iras je kot. Muka budak baru tu muda sikit. Nampaklah macam pelajar sekolah. Lain dengan Jung Ji Oh yang mukanya nampak lebih matang,"Sofea beria-ia menyakinkan kami.

"Aah. Ton warna dengan mulut dia samalah. Tapi tolong sikit ea Sofea. Nama Hyun Bin sekarang Kim Joo Won,"Hana pula tidak mahu mengalah. Dia boleh dikatakan peminat no 1 Hyun Bin.

"Ah, tak habis-habis dengan korea kau orang tu,"aku seakan-akan rimas dengan sikap mereka sangat teruja apabila bercakap pasal artis Korea.

"Ala, Sara. Macam lah kau tak layan cerita Secret Garden. Bohong sangat,"celah Rita sambil menyinggung lenganku. Rita ni!

Masing-masing ketawa mendengar Rita menyindir aku. Aku bukannya tak suka pelakon Korea tapi tidak lah tahap tergila-gilakan dunia artis di sana.

Tiba-tiba Yuni berdiri, "Jom kita tanya budak tu. Nama dia pun kita tak tahu. Rasa rugi pulak tak kenal,"

"Aku nak ikut kau Yuni,"Sofea tersengih memandang Yuni.

Credit here

"Kau dah ada Amirul dah lah!,"marah Tia pula. Hish, macam budak kecik lah dia orang ni. Umur dah remaja tapi perangai macam budak sekolah rendah.

"Dah. Tak payah lah usha budak tu. Macam terhengeh-hengeh pulak. Nanti cikgu lain masuk mesti dia suruh budak tu perkenal kan diri. Tak payah lah risau sangat,"aku cuba menahan mereka. Aku tak suka melihat cara Yuni tadi yang terhengeh-hengeh mahu kenal budak baru tu. Bagi aku, kita perempuan biarlah jual mahal sikit.

"Betul tu," sokong Rita dan Hana serentak. Tia dan Yuni mula tarik muka dan balik ke tempat belajar masing-masing. Sofea pula ketawa kecil melihat muka Tia dan Yuni yang tidak puas hati dari tadi. Aku tahu mereka sekadar bergurau.

Mataku tertumpu pada wajah budak baru tadi. Aku tidak nafikan dia semamangnya kacak! Mengingatkan aku pada drama World Within.

Credit here





Wednesday, March 23, 2011

Hati Ini - Bab 4

"Kau ni kenapa?," tanyaku bila melihat Sofea dari tadi tersengih. Nasib baik Cikgu Mira tak perasan. Kalau tak sudah lama disindirnya. Perlahan-lahan aku mengurut lututku. Lenguhnya!

"Kenapa, kenapa?,"tanya Sofea sambil membelek-belek tudung. Aku tanya dia, dia tanya aku balik. Kalau dalam peperiksaan, pasti subjek Bahasa Melayu gagal.

"Tersengih-sengih macam orang gila. Dah lah tu belek-belek tudung. Serabut kepala aku tengok. Macam lah ada orang hensem kau nak mengurat,"
Credit here
 Tiba-tiba Sofea menarik lenganku. Dia mendekatkan mukanya ke muka aku. Ni pasti gosip. Tak pun cerita panas.
credit here

"Memang ada pun. Cuba kau tengok belakang sana. Budak baru,"bisik Sofea. Aku terkesima. Budak lelaki yang aku nampak tadi ke?

"Budak mana pulak ni. Yang duduk belakang sekali ke? Bila pulak dia masuk? Dia dari mana?"tak berani aku menoleh. nanti dia perasan, lagi lah aku malu. Sofea menganggukkan kepala sambil tesenyum menampakkan giginya. Huh, dah ada Amirul pun nak menggatal lagi.

"Tadi baru je dia masuk. Cikgu Mira bawak dia. Tapi tak pulak cikgu cakap apa-apa. Cuma suruh dia duduk kat belakang. Tapi pagi tadi Hana ada cakap yang ada budak baru masuk dari KL. Dia pindah sebab datuk neneknya dekat sini. Kau tahu, budak-budak ni dari tadi pandang dia. Gedik semacam. Nak kata hensem, memang pun! Gerenti lepas ni Hana, Yuni, Tia dengan Rita stalk dia"cerita Sofea sambil menjeling-jeling ke belakang.

Tapi lelaki tu nampak terlalu dingin. Dari wajahnya yang serius sudah ku jangka. Aku ingin menanyakan sesuatu mengenai lelaki tersebut kepada Sofea, tiba-tiba

"Soofeaaaaa!! Saaaraaaa!!"
credit here

Aku dan Sofea serentak menoleh. Alamak, mesti Cikgu Mira perasan kami bercakap dari tadi! Bersedialah menerima hukuman dari cikgu.

"Budak dua orang ni dari tadi saya tengok bercakap je. Bercakap mengalahkan tak berjumpa setahun. Macam buntut ayam. Nak bercakap pergi duduk luar. Siapa yang tak nak belajar tak payah duduk dalam kelas. Buang masa je! Awak ingat saya masuk ni semata-mata nak tengok awak berbual ke? Kalau tak nak belajar pun, hormat lah saya sikit,"Cikgu Mira memandang tajam ke arah kami. Sejak akhir-akhir ni mood beliau tidak menentu. Ada sahaja yang tidak kena dan salah kami semua.

Aku dan Sofea pun buat muka bersalah. Memang bersalah pun. Kalau aku jadi cikgu, aku pun mesti terasa hati kalau anak murid tak peduli apa yang aku mengajar di hadapan kelas. Tapi tak lah angin satu badan macam Cikgu Mira ni.

"Kalau awak berdua berbual lagi, saya halau keluar!"amaran Cikgu Mira membuat kami tunduk memandang buku. Tak sanggup memandang beliau yang sedang marah. Sabar je la.


Saturday, March 19, 2011

Hati Ini - Bab 3

Aku meluru balik ke kelas. Alamak, dah lambat 5 minit! Habislah aku!

Credit here
Sampai sahaja di hadapan kelas, tiba-tiba badanku kaku. Macam mana ni? Cikgu Mira mesti hukum aku sebab masuk lewat. Aku bukannya sengaja. Tadi perutku memulas dan aku segera ke tandas. Tak sedar pula waktu rehat sudah tamat. Aku melangkah perlahan masuk ke kelas.

"Ha, Sara! Berdiri dulu kat depan ni,"kata-kata Cikgu Mira telah ku jangka. Bukannya semua pelajar tak tahu yang Cikgu Mira ni pantang kalau pelajarnya lewat masuk ke kelas walaupun seminit. Dalam diam aku mengeluh. Entah apa lah yang dibebelkan oleh Cikgu Mira nanti.

credit here
 "Awak pergi mana masuk lewat ni? Saya datang sini nak mengajar. Awak sebagai pelajar sepatutnya dah bersedia sebelum saya masuk kelas. Bukannya masuk keluar sesuka hati. Itu namanya tak hormat,"bebel Cikgu Mira. Aku menjeling ke arah rakan yang lain. Sakit hati pula bila melihat mereka tertawakan aku.

"Tadi sakit perut cikgu. Jadi saya ke tandas. Sebab itulah saya lambat masuk,"jawabku sambil tersengih.

"Oh, masa tu lah nak terberak la, terkencing la. Waktu rehat tak pulak nak terberak. Mengada-ngada lah awak ni," tegas Cikgu Mira. Aku cuma diamkan diri. Karang menjawab entah apa lagi bebel Cikgu Mira nanti.

"Disebabkan awak lambat 6 minit, saya nak awak ketuk ketampi sebanyak 16 kali. Sekarang!,"

credit here
 Ketuk ketampi? Malunya! Dah lah aku seorang sahaja. Lepas ni mesti budak-budak ni sindir aku teruk. Kenapa lah hari ni bernasib malang? Dah lah pagi tadi kena marah dengan Cikgu Rosli sebab tak bawa buku. Aku sendiri tak sedar mana lah aku letak buku tu. Tak cukup lagi dengan peristiwa kelmarin yang amat mengecewakan aku. Hati ini masih sedih.

"Awak nak buat ke tak? Atau awak lebih suka merasa rotan saya ni?,"marah Cikgu Mira lagi apabila melihat aku hanya mematungkan diri.

Setelah mendengar amaran dari Cikgu Mira, aku cepat-cepat buat ketuk ketampi sambil menjeling ke arah Sofea. Sofea tersengih. Budak-budak lain pun lebih kurang sama sama. Suka lah tu aku kena denda. Perangai mereka sememangnya aku kenal. Tengok orang kena denda macam tengok free show. Tapi bila diri sendiri dah terkena, baru tahu malu.

Tiba-tiba mataku terpandang seseorang di meja belakang. Muka lelaki itu serius. Langsung tak tertawakan aku. Berbeza dengan pelajar lain. Muka dia tak pernah aku lihat sebelum ni. Siapa agaknya lelaki tu?

credit here

Friday, March 18, 2011

Hati Ini - Bab 2

" Sara...,"
"Weh aku panggil kau ni!"

Aku tersedar. Melihat Sofea mencekak pinggang. Aku tersenyum cuba menyembunyikan perasaan semalam. Sakit hati ini masih belum hilang tapi aku tabahkan juga.

"Aku datang rumah kau ni bukannya nak tengok kau mengelamun. weh apasal semalam kau tak datang rumah aku bagi buku ? nasib baik aku tak datang sekolah tadi. Kalau tak habislah kena bebel dengan Cikgu Mira tu," bebel Sofea. Entah kenapa aku mula berasa menyampah bila Sofea datang ke rumah.

"Kali ni apa alasan kau tak datang sekolah?,"tanya ku pada Sofea yang sejak dari tadi menekan butang di telefon bimbitnya. Mesej dengan pakwe lah tu, keluhku dalam hati.
credit here
 "Aku cakaplah aku demam. Tak kan lah demam cuti sehari je,"jawab Sofea.

"Tapi kan kena ada surat cuti dari doktor. Kau ni sejak bila dah pandai ponteng. Tahun ni kita nak SPM tahu,"

Sofea tersengih. Aku melamparkan pandangan ke luar. Peristiwa semalam masih terbayang-bayang apabila memandang Sofea.

"Kau ni kenapa Sara? Dari tadi muka masam je. Oh gaduh dengan pakwe nya. Hehehe,"

Aku cuma diam. Malas melayan gurauan Sofea. Pakwe? Sofea pun tahu aku tak suka berpakwe. Bagi aku, cuma menyusahkan hidup aku sebagai seorang pelajar. Silap hari aku boleh berubah seperti Sofea. Ya Allah, jangan lah aku jadi seperti dia.

"Sara, semalam Amirul call kau tak?,"tanya Sofea lagi bila melihat aku mendiamkan diri.

"Kenapa?,"tanyaku pendek.

"Semalam aku gaduh dengan dia. Lepas tu aku off kan handphone. Mana lah tahukan dia call kau pulak tanyakan aku,"

"Tak kan lah dia nak call aku. Aku bukan awek dia. Kau lah awek dia. Habis tu siapa pulak yang kau mesej ni?,"kata ku sambil memandang telefon bimbit Sofea yang dari tadi tak habis-habis berbunyi.

"Ni aku tengah pujuk dia lah. Semalam dia marah aku sakan. Aku cuma berchatting dengan kawan lama aku. Bukannya menggatal. Pening aku layan cemburu dia ni,"beria-ia Sofea mempertahankan diri. Aku cuma menggeleng.

"Kalau pening lepas ni mintak je putus. Habis cerita,"

Sofea membeliakkan mata apabila mendengar kata-kataku tadi. Aku sendiri tak sedar apa yang aku cakapkan tadi. Mungkin marah aku pada Sofea semalam masih belum hilang. Selama ni aku menyokong hubungan Sofea dengan Amirul. Walaupun kadang-kadang aksi mereka tak sedap dipandang, aku mengambil keputusan tidak mahu masuk campur. Aku tidak tahu bagaimana mahu menegur mereka memandangkan Sofea sahabat baik aku.

"Asal kau ni Sara. Cakap macam tu pulak. Aku sayang Mirul,"Sofea seakan-akan marah dengan kata-kata aku tadi. Ya Allah, bilakah Sofea akan sedar siapa sebenarnya Amirul? Lelaki yang cuma tahu cemburu dan mementingkan keegoannya. Cinta benar-benar membutakan manusia!
Credit here

Wednesday, March 16, 2011

Hati ini - Bab 1

aku menangis. menangis mengenang apa yang telah berlaku. hatiku terasa amat pedih. air mata ini tidak cukup untuk merawat luka ini. rasa ingin tikam sahaja hati ini. tapi aku kuatkan diri.

credit here




teringat kembali peristiwa petang tadi di rumah Sofea...

"Assalamualaikum, Sofeaaa!!!,"aku memberi salam. senyap. ke mana pulak lah Sofea ni? dah lah tak datang sekolah. sakit ke dia?

Aku menjerit sekali lagi "Soofeeeaaa!," senyap juga. hurm tak ada kat rumah agaknya. mungkin keluar. ingat kan datang nak beri buku ni. karang Cikgu Mira marah dia pulak tak siapkan kerja sekolah. Aku balik je la. Ikut jalan belakang cepat sikit. Tiba - tiba aku ternampak sebuah motor di belakang rumah Sofea. Pelik. Setahu aku Sofea mana ada motor. Sikap nak ambil tahu timbul dalam diri. Aku berani kan diri jugak pergi ke motor tu walaupun rasa tak sedap hati.

Aku lihat pintu belakang rumah Sofea terbuka. Entah kenapa terasa berdebar-debar. Tiba-tiba aku lihat seseorang di sebalik pintu. Mataku terbeliak seakan-akan tidak percaya. Diriku kaku memandangnya. Adakah aku sekadar bermimpi?

Secepat mungkin aku melarikan diri dari situ. Tidak peduli sama ada dia sedar atau tidak dengan  kehadiranku tadi. Dalam fikiran ku tidak ada apa-apa. Kosong. Hanya satu persoalan dalam kepala ini. KENAPA? Tidak mungkin dia sanggup buat begitu. Sanggupkah dia? Ya Allah, aku masih tidak boleh percaya semua ini. Dugaan apa lagi ini !

Aku kecewa. Hati ini retak seribu. Tidak mungkin semua ini berlaku. TIDAK MUNGKIN!

Credit here
Waktu ini, aku kecewa. Kecewa yang teramat sangat, Tiada siapa yang tahu.

Tuesday, March 15, 2011

when secret finally revealed

Dear blog,

i know everyone imperfect. so i dont want to judge people. but my tears. hurm. i cant believed what i hear just now. how could u? are u crazy? never in my mind.

speechless n paralyzed.

u know what the best for you because everyone think u the best. i cant imagine how people react when they know who really are you

Monday, March 14, 2011

listen here

Dear blog,

i hope a new story. but lastly it gonna be a junk. lol. i dont know what i'm going to say. sometimes i feel nervous. sometimes i want go back to past.

but its too late.

Friday, March 11, 2011

excited

Dear blog,

Excited! i dont care anymore. even it just a story, but i can feel and the same time, emotional. lol. why a story can be a reality? because it is a STORY not reality!

Thursday, March 3, 2011

wow i satisfied with you darling

Dear blog,

maybe i sarcastic. maybe i cruel. maybe i mad. maybe i rude. maybe u will hate me. but i dont care. lol. what i care? u such a liar and made me felt disgusting. such a hypocrite person. u just trapped in your own trap. what a funny person! u made the move and u fall. decision in ur hand not mine. so act as a truly kind person. u made me felt annoying in a long time. i gave u chance but u threw away. i be nice but u... made me cried. i wonder; why u like to make other person hate u? why ur behavior so terrible? why u act as a big mouth person ha? so hot! yes. i know u will talking back about my behavior just now. yes, im sarcastic. i cant stand with ur bad words. u think i scare? lol. wrong shot. im not scare but i respect. after a long time i respect u ; however u stabbed my heart with how u treated me. i shocked when i found out u've changed! please dont put blame on me. u first made me cried. u first made me disappointed. once i felt gave up. once i felt like i wanted to scream as loud as i can. just let everyone listen. but u ignored. u dont care. u down me like a litter. yes, all this while i look a pious person. never sarcastic. let others stamp my head. but listen. this situation is different. i will react with the situation.

but darling listen... i still ur friend. i still remember every moments we together. i still smile for you. our remembrances still in my mind.

never hate u babe. even u hurt me a lot. u human as well. so that i am. we learned from the past. but depend on u to choose ur own path. forever like this or change for better? ur choice, ur life.

im sorry. im sad. because i act as terrible one too